Hoe Apple de app-industrie nieuw leven wil inblazen
Rutger Otto

Apple gaat veranderingen toepassen aan zijn beroemde App Store. Wat gaat er precies gebeuren en wat zijn de effecten voor klanten en ontwikkelaars?

App Store vernieuwd

De App Store gaat veranderen. Er komt geen nieuw design, maar achter de schermen wordt aan vernieuwing gewerkt waardoor de appwinkel toch duidelijk anders zal worden. Dat deed Apple deze week uit de doeken in een gesprek met The Verge. In dit artikel bespreken we kort de veranderingen, maar gaan we verder in op wat het voor consument en ontwikkelaar betekent.

Dat de App Store vernieuwd moet worden, lijkt hard nodig. Het is acht jaar geleden dat Apple de winkel introduceerde en de App Store is nog steeds enorm belangrijk, aangezien het de basis van de iPhone vormt. Als je de iPhone net uit zijn verpakking haalt, is apps downloaden één van de eerste dingen die je doet. De keuze is, met een aanbod van ruim 1,9 miljoen apps, enorm groot.

app store apps

Het succes is te groot

Hoewel de App Store in de beginjaren in een stroomversnelling kwam aan innovatieve apps en ontwikkelaars die in één klap een miljoenenpubliek konden bereiken, is het inmiddels wel anders. Juist omdat de App Store zo’n succesverhaal is, werd het voor ontwikkelaars steeds moeilijker op te vallen met nieuwe apps. Per week komen er zo’n 14.000 nieuwe apps bij in de App Store. Met een beetje geluk weten er een handvol op te vallen, maar wat hoor je ooit nog van de rest?

Je kunt wel zeggen dat de App Store slachtoffer is geworden van zijn eigen succes. Dat lijkt ook de mening van Phil Schiller te zijn, de topman van Apple die de App Store overziet. In het interview met The Verge noemt hij de verandering een teken van succes van de winkel. Hij noemt het ‘de beste plek ooit om software te distribueren’.

mac app store problemen

Advertenties in zoekresultaten

De nieuwe App Store gaat maandag in bèta. Wat gaat er dan veranderen? Er komen advertenties in de zoekfunctie. Ontwikkelaars kunnen Apple betalen om beter op te vallen als consumenten naar een bepaald soort app zoeken. Er komt maximaal één gesponsorde app in beeld te staan, helemaal bovenaan. Deze zal herkenbaar zijn aan een lichtblauwe achtergrond met een blauw advertentie-icoontje erop. Er kunnen meerdere apps betalen voor hetzelfde zoekwoord, maar ze worden dan om beurten getoond.

Volgens Schiller hebben veel ontwikkelaars gevraagd om (betaalde) manieren om beter zichtbaar te worden. Dit moet de oplossing zijn. Iedereen is hierbij gelijk: er zal er geen onderscheid zijn voor megabedrijven en indie-ontwikkelaars. Het is dus niet zo dat het bedrijf met de dikste portemonnee altijd bovenaan staat.


Apple denkt dat ook klanten hier iets aan hebben. Het bedrijf belooft alleen relevante advertenties te zoeken, dus apps waar je toch al naar op zoek was. Verder worden er geen zoekprofielen aangemaakt op basis van waar je als gebruiker naar zoekt. Er wordt ook geen data met ontwikkelaars gedeeld. Kinderen jonger dan 13 krijgen nooit advertenties te zien en klanten kunnen in de instellingen aangeven dat er geen data- of locatiegegevens gevolgd mogen worden.

Apple hoopt op deze manier natuurlijk meer geld te gaan verdienen. Daarom kan het bedrijf zich permitteren om de apptarieven wat te verlagen. Van elke app die jij nu koopt, moet een ontwikkelaar namelijk 30 procent afdragen aan Apple. Voortaan wordt dat aandeel na een jaar verlaagd naar 15 procent.

office apps

Abonnementen in apps

Maar er is meer. Apple breidt zijn abonnementsplatform uit. Voortaan kan elke ontwikkelaar kiezen om zijn app om te vormen tot abonnementsdienst. In plaats van één keer voor een app te betalen, kunnen ontwikkelaars van je vragen om bijvoorbeeld elke maand of elk jaar geld bij te leggen om van de dienst gebruik te kunnen maken. Microsoft hanteert zo’n model bijvoorbeeld al bij zijn Office-pakketten. De klant betaalt per periode om van het programma gebruik te kunnen maken, de ontwikkelaar zorgt dat het geld goed besteed wordt in de vorm van onderhoud en updates om de app zo goed mogelijk te houden.

Nu zal niet elke app een abonnementsmodel gaan krijgen, maar de vraag is wel wat dit voor klanten gaat betekenen. Vroeger konden ze voor een app betalen en er zeker van zijn dat ze hem nog jaren konden gebruiken. Hoe is dat straks? Het is misschien niet erg om voor een goede dienst te blijven betalen, mits de moeite waard, maar hoe zorgt Apple dat gebruikers niet tot over hun oren in de abonnementen komen te zitten? Het gevaar dreigt dat klanten het overzicht kwijtraken en dat de kosten voor het telefoongebruik door dit soort abonnementen stiekem worden opgekrikt.

Voor ontwikkelaars biedt het wel de mogelijkheid om langer aan een app te blijven werken, door een constante stroom aan inkomsten. Dat betekent voor de klant langere ondersteuning en mogelijk meer verbetering. De vraag is: heeft iemand daar nu over te klagen?

eindexamen-apps

Wachten op resultaat

Of abonnementen de redding van de App Store gaan betekenen, is dus nog maar de vraag, al lijkt Spotify het antwoord al te weten. “Het gebaar is aardig, maar het kern van het probleem is de Apple-belasting en het betaalsysteem”, zegt topman Jonathan Prince van Spotify. Volgens hem moet Apple prijzen flexibeler houden. “Anders kunnen wij nooit speciale aanbiedingen of kortingen geven. Apple blijft zich maar tussen ontwikkelaars en klanten plaatsen. Daardoor hebben ontwikkelaars nog steeds geen zicht op hun gebruikers.”

Het is afwachten hoe de verandering van de App Store gaat uitpakken voor zowel ontwikkelaar als Apple en de gebruikers. Maar er lijkt nog steeds werk aan de winkel.

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.