De omzet die apps in de App Store en Google Play genereren, zullen de komende jaren blijven stijgen. Marktonderzoekers IDC en App Annie verwachten dat de verdiensten van apps in 2018 zijn verdubbeld.
Lees verder na de advertentie.
App-omzet blijft flink stijgen
In dezelfde periode zullen de opbrengsten die in-app advertenties genereren zelfs verdrievoudigen, zo voorspellen IDC en App Annie. “En die voorspelling is nog conservatief”, aldus App Annie-ceo Bertrand Schmitt. Volgens Schmitt heeft het bedrijf de prognoses van de afgelopen jaren steeds naar boven moeten bijstellen omdat apps succesvoller bleken dan gedacht. Kanttekening is wel dat de cijfers van IDC en App Annie alleen betrekking hebben op de App Store en Google Play, en niet op de app-winkels van bijvoorbeeld Amazon en Microsoft.
De omzet die apps het afgelopen jaar genereerden in de App Store en Google Play lopen vrijwel gelijk op. In beide app-winkels is een duidelijke trend zichtbaar: het aandeel betaalde apps neemt af terwijl er steeds meer gratis apps en games met in-app aankopen verschijnen. Inmiddels is meer dan 90 procent van alle apps gratis te downloaden. App-makers moeten het daarom vooral hebben van advertenties en aankopen die gebruikers binnen apps doen.
Apple gaf al eerder aan dat zijn app-winkel het afgelopen jaar 10 miljard dollar omzet heeft opgeleverd voor ontwikkelaars. Google betaalde in dezelfde periode 7 miljard dollar uit aan app-ontwikkelaars.