Apple geeft geld terug bij ontevredenheid over een app
Rutger Otto

Apple heeft pas geleden ingevoerd dat je na aankoop bij iTunes tot 14 dagen daarna je geld kan terugvragen. Dat geldt voor muziek, films, boeken en apps.

App geld terug

Apple stelt geen vragen als je om een terugbetaling vraagt. In de nieuwe gebruiksvoorwaarden wordt dat omschreven:

“Wil je jouw bestelling annuleren, dan kan dat binnen 14 dagen nadat je het bonnetje hebt ontvangen zonder enige reden. Alleen iTunes Giften kunnen niet worden ingewisseld voor geld als je de code al hebt gebruikt.”

App Store knop

Voorheen moest je een goede reden hebben om geld terug te vragen voor een aankoop via iTunes (en er niet te vaak gebruik van maken), maar dat hoeft nu dus niet meer. Buiten Europa geldt dat nog wel, daar krijgen gebruikers alleen geld terug als de bestelling tijdig wordt stopgezet of bij goede redenen, bijvoorbeeld als er technische problemen zijn.

De reden dat Apple de gebruiksvoorwaarden heeft aangepast, is waarschijnlijk te danken aan nieuwe richtlijnen van de Europese Unie uit juni. Deze geven Europeanen het recht om aankopen binnen 14 dagen te annuleren.

Mogelijk misbruik

App-ontwikkelaars zijn niet allemaal blij met de nieuwe regelgeving. Sommigen zijn bang dat gebruikers een game kopen, deze binnen twee weken uitspelen en vervolgens hun geld terugvragen. Hetzelfde geldt voor boeken of films. Op die manier lopen ontwikkelaars dan in potentie veel geld mis. Hoe Apple dit soort misbruik wil tegengaan, is onbekend.

In dit artikel kun je lezen hoe je geld terugvraagt via iTunes

Lees meer over de App Store

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.