Zo voorkomt Apple dat je per ongeluk een abonnement afsluit
Lars Paymans

Apple maakt het voortaan een stuk duidelijker dat een app een abonnement probeert af te sluiten. Hiermee wordt een populaire manier om gebruikers te misleiden aangepakt. Zo werkt het.

Apple introduceert app-abonnement melding

Ontwikkelaar David Barnard ontdekte de nieuwe tussenstap die Apple aan iOS heeft toegevoegd. Als je voortaan een abonnement afsluit in een app, verschijnt er een extra melding op je scherm.

App abonnementen melding

Zodra je op de kopen-knop drukt en je aankoop bevestigt met Face ID of Touch ID, verschijnt voortaan een melding met de tekst ‘Bevestig abonnement’. In deze melding wordt uitgelegd dat je een lidmaatschap aangaat, dat doorgaat tenzij je het annuleert in de instellingen van de app.

Door deze extra waarschuwing toe te voegen, neemt Apple maatregelen tegen apps die stiekem proberen om abonnementen te verkopen, door zich als in-app aankoop voor te doen.

Hoe apps gebruikers misleiden met abonnementen

Gebruikers denken eenmalig iets te kopen en als ze ontdekken dat het een abonnement is drukken ze in paniek op de homeknop, waarmee ze hun vingerafdruk scannen en zo alsnog de aankoop goedkeuren.

Op dat moment heb je een ongewild app-abonnement afgesloten, waarvoor je sowieso de eerste maand moet betalen, zelfs als je het meteen annuleert. Door de abonnementskosten op 99 euro per maand te zetten, proberen sommige kwaadwillende apps gebruikers geld afhandig te maken.

Naast de app-abonnement-melding heeft Apple ook de documentatie voor ontwikkelaars aangescherpt. Voortaan is het verplicht dat mogelijke abonnementen en de bijbehorende kosten duidelijk in de app vermeld worden. Gebeurt dit niet, dan overtreedt de app de regels en is de kans groot dat deze uit de App Store wordt gehaald.

Ook interessant: Ontmasker kwaadwillende namaak-apps in de App Store: 7 tips

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.