Interview: Hoe Team Alto met Alto’s Odyssey de onmogelijke opvolger maakte
Lars Paymans

Alto’s Adventure is volgens velen één van de beste iPhone-games ooit gemaakt, en blijft bijna oneindig leuk om te spelen. iPhoned sprak met Alto’s bedenkers, want hoe maak je een opvolger op een game die eigenlijk geen vervolg nodig heeft?

Alto’s Odyssey interview

De term ‘endless runner’ zegt het eigenlijk al: er komt geen einde aan deze spelcategorie. Daarom waren we aanvankelijk ook verbaasd dat Alto’s Adventure een regelrechte opvolger kreeg. Want hoe kon Team Alto met Alto’s Odyssey een game maken die net zo verraste en vernieuwde als het origineel?

Alto's Odyssey interview

“We zien Odyssey niet als een directe sequel”, legt Harry Nesbitt, lead artist en programmeur uit. “We willen Alto’s Adventure niet op alle vlakken verbeteren, maar een nieuwe game maken die in een andere wereld andere emoties opwekt.”

Ryan Cash, oprichter van ontwikkelaar Snowman, sluit zich hierbij aan. “Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof we Alto simpelweg van de berg naar een woestijn hebben verplaatst, maar het gaat veel dieper dan dat.”

Lees ook: onze Alto’s Odyssey review

Die uitspraak gaat ook op voor de game zelf. Hoewel je in feite alleen met een figuurtje op een surfplank door een eindeloos level heen surft, maken de muziek, grafische stijl, zeldzame obstakels en nieuwe gebieden, het keer op keer de moeite waard om nog een poging te doen om je score te verbeteren.

De balans tussen vernieuwend en vertrouwd

Nesbitt had aanvankelijk zijn twijfels over het maken van een vervolg. “Bij Alto’s Adventure kwam alles samen, en nu moesten we dit ineens nog eens dunnetjes overdoen. Dat was een flinke uitdaging, waar we uiteindelijk wel in zijn geslaagd.”

Tegelijkertijd stelde Team Alto zich voor een flinke uitdaging: enerzijds moesten fanatieke Alto’s Adventure-spelers genoeg nieuws te beleven hebben, terwijl nieuwe spelers niet overrompeld moesten worden met complexe spelelementen.

Alto's Odyssey interview

“Hoewel Odyssey wat ons betreft nog steeds toegankelijk en vriendelijk is, zijn er tal van vernieuwingen toegevoegd”, aldus Cash. Zo kun je tijdens je rit door de woestijn langs muren glijden, jezelf mee laten nemen door tornado’s en omhoog laten schieten door waterfonteinen. “We willen spelers tijdens iedere run iets unieks laten beleven.”

Die nadruk op afwisseling en nieuwe ervaringen zie je terug in trailers en screenshots van de game. Achtergronden zijn dynamischer en terwijl jij zo ver mogelijk probeert te komen door Alto niet te laten vallen, gebeurt er veel meer op je scherm dan voorheen. “Het aantal voorwerpen en onderdelen is in Odyssey meer dan verdrievoudigd”, legt Nesbitt uit.

Tem de chaos

Dit leverde ook weer een nieuwe set aan uitdagingen op, want omdat alle levels in Odyssey kunstmatig worden gegenereerd (en dus eindeloos doorgaan) kan deze grote hoeveelheid aan onderdelen snel verzanden in een chaos. “Een groot deel van onze ontwikkeltijd is gaan zitten in het voorkomen van chaos en te verzekeren dat verschillende delen van de wereld op een natuurlijke manier met elkaar kunnen samenwerken”, aldus Nesbitt.

Alto's Odyssey interview

Het woord ‘chaos’ is zo’n beetje het tegenovergestelde van de kern van Alto’s Adventure en Odyssey. In de games zit zelfs een speciale Zen-modus, die je in alle rust door de gebieden laat glijden. “Daarom waren we pas tevreden als deze chaos getemd was”, aldus Cash.

Of we de kenmerkende lama’s nog tegenkomen in Alto’s nieuwe avontuur wil Eli Cymet, de lead producer, niet zeggen: “Laten we het er op houden dat Alto zijn liefde voor lama’s niet is vergeten, zelfs nu hij zo ver van huis is.”

Download Alto’s Odyssey in de App Store (5,49 euro)

Alto's Odyssey

Snowman

9 (9 reviews)
€ 5,49 via App Store

Op de hoogte blijven van de nieuwste iOS-apps? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of download de iPhoned-app om ons te volgen!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.