Apples AirPods en Watch blijven razendsnel groeien in populariteit

Lars Paijmans
1 september 2017, 11:28
2 min leestijd
Apples AirPods en Watch blijven razendsnel groeien in populariteit

De één maakte een langzame start, terwijl de ander direct een verkoopsucces was. Toch blijkt vandaag dat zowel de Apple Watch als de AirPods wederom een spectaculaire groei hebben doorgemaakt.

AirPods en Apple Watch populariteit blijft stijgen

Het eerste onderzoek is afkomstig van IDC, die een keerpunt in de wearablesmarkt beschrijft. Voor het eerst steeg namelijk het aantal verscheepte fitnesstrackers niet, maar maakte de markt van smartwatches wel een spectaculaire groei door. In het tweede kwartaal steeg het aantal verscheepte smartwatches met 60 procent, met het Chinese Xiaomi als marktleider. Niet zo gek dus dat wearablesmerk FitBit nu met een smartwatch komt, in plaats van een pure fitnesswearable.

AirPods en Apple Watch populariteit

Apple draagt hier aan bij met 3,4 miljoen Apple Watches in het vorige kwartaal. Een groei van bijna 50 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. In dezelfde periode daalde het percentage verscheepte wearables met 40,9 procent en Garmin zag ook een daling van 6,6 procent.

De opkomst van de smartwatch heeft volgens IDC verschillende redenen. Enerzijds hebben fitnesstrackers jarenlang bewezen wat ze konden, en zijn klanten nu toe aan een product dat meer kan. Tel hier de gestegen interesse vanuit de medische sector bij op om de gezondheid van mensen te meten. Dit verklaart ook de groei van de Apple Watch, waarmee Apple al jaren bouwt aan de gezondheidsfuncties. Bovendien onthult het bedrijf op 12 september de Apple Watch Series 3.

AirPods domineren de koptelefoonmarkt

Op dezelfde dag schetst ook een verslag van de NPD een rooskleurig beeld voor Apples AirPods. Apple zou de markt van draadloze koptelefoons domineren. Concurrenten als Samsung en Bragi zouden niet eens in de buurt komen. Kijk maar naar de Verenigde Staten, daar werden dit jaar 900.000 draadloze koptelefoons verkocht. Maar liefst 85 procent daarvan zijn AirPods.

De NPD verklaart het succes van de AirPods met de goede prijs, het sterke merk van Apple en het enthousiasme over de W1-chip. Deze chip maakt bluetoothverbindingen sneller en betrouwbaarder, wat het koppelen van koptelefoons versimpelt. “Integratie met de iPhone en Siri is voor veel mensen belangrijker dan superieure geluidskwaliteit”, aldus de onderzoekers.

De AirPods zouden inmiddels zo’n gevestigde positie hebben ingenomen, dat concurrenten echt met iets nieuws moeten komen. Eerder dit jaar bleek ook al dat 98 procent van de AirPods-eigenaren zeer tevreden is met het product. Ook wij onderschrijven dit in onze AirPods review.

Lees het laatste nieuws over Apple

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Spotlights Video's