Aandeel Apple op tabletmarkt neemt af
Wouter Nijsen

Het marktaandeel van Apple op de tabletmarkt is in een jaar tijd flink afgenomen. Was in 2012 bijna 53 procent van alle verscheepte tablets een iPad, in het jaar daarop was dit nog maar 36 procent. Dat is een daling van bijna 17 procent.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Gartner. Apple verkocht in 2012 maar liefst 61 miljoen iPads. Het jaar daarop verkocht het er negen miljoen meer, maar het ingeleverde marktaandeel van Apple wordt vooral opgesnoept door (het besturingssysteem van) Google.

Aandeel Apple neemt af door Android

Android wist in 2013 een aandeel van bijna 62 procent te bereiken, tegenover 46 procent een jaar eerder. Daarmee heeft Android bijna twee derde van de tabletmarkt in handen. In totaal werden er vorig jaar bijna 121 miljoen Android-tablets verkocht. Daar moet wel bij worden vermeld dat Android bestaat uit tientallen verschillende fabrikanten, tegenover één fabrikant: Apple.

iPad MiniMicrosoft wist zo’n vier exemplaren te verkopen. In totaal nam het aantal verscheepte tablets in het afgelopen jaar met bijna 225 procent toe ten opzichte van 2012. Alle fabrikanten verscheepten samen zo’n 195 miljoen tablets.

DigiTimes voorspelde in januari dat Apple tussen de 80 en 90 miljoen iPads in 2014 gaat verkopen. Analisten denken verder dat Samsung dit jaar tussen de 60 en 70 miljoen tablets zal verkopen, aanzienlijk minder dus dan het aantal verkochte iPads in 2014.

De huidige iPads

Op het moment worden in de Apple Store de iPad 2, iPad Air en iPad Mini (Retina) aangeboden. Deze tablets van Apple zijn te koop vanaf respectievelijk 379 euro, 479 euro en 289 euro.  Alle toestellen draaien op de laatste versie van iOS 7.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.