YouTube wordt uitgebreid. Het videoplatform biedt voortaan meer mogelijkheden voor makers om geld te verdienen. Ook komt onderwijs centraal te staan, met speciale afspeellijsten over wiskunde, muziek en meer. Er is daarentegen geen ruimte voor online pesten.
Lees verder na de advertentie.
YouTube in 2019: 3 veranderingen op een rij
Dat, en meer, kondigde het bedrijf aan op VidCon, een conferentie voor videomakers. Dit zijn de belangrijkste veranderingen.
1. Meer abonnementen
Ten eerste wordt het voor videomakers makkelijker om geld te verdienen met hun filmpjes. Net als bijvoorbeeld Netflix introduceert YouTube verschillende soorten abonnementen, waardoor jij als kijker exclusieve video’s en livestreams krijgt. Ook krijg je een speciale badge naast je naam.
De meest goedkope optie kost 4,99 euro per maand, terwijl het meest uitgebreide abonnement vijf keer zo duur wordt. Hierbij geldt dat hoe meer je betaalt, hoe meer exclusieve content je krijgt. Ook kondigt YouTube zogenoemde Super Stickers aan, geanimeerde plaatjes die kijkers tijdens een livestream kunnen aanschaffen.
2. YouTube als docent
Daarnaast krijgt YouTube speciale onderwijs-afspeellijsten. Deze zijn onderverdeeld in hoofdstukken, waarbij je van begin tot het eind wordt geschoold in een onderwerp. Momenteel kunnen alleen geselecteerde makers dit soort video’s uploaden, zoals CrashCourse.
De onderwijs-afspeellijsten laten geen aanbevolen video’s zien, waardoor studenten tijdens het leren gefocust blijven. Ook is de afspeellijst duidelijk opgeknipt per onderdeel van de lesstof, en in de beschrijving staat vaak aangegeven waar in de video welk onderwerp wordt besproken.
3. Geen begrip voor pesten
Nadat eerder Instagram al een anti-pestbeleid aankondigde wil ook YouTube hier werk van maken. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit er precies uit gaat zien. Wel sprak het bedrijf zich op de conferentie hard uit over online pestgedrag.
Goed gedrag wordt in de toekomst in ieder geval beter beloond. YouTube Giving wordt namelijk uitgebreid. Dankzij dit programma kunnen mensen automatisch goede doelen op het videoplatform steunen door middel van donaties. Het programma werkt voorlopig alleen in de Verenigde Staten.