SimCity De review

Drie dagen later dan geplant, bij deze dan toch de review van SimCity. De rede dat dit zo lang heeft geduurd, omdat ik de tijd niet kon vinden voor het spelen van het spel. En aangezien ik geen half werk wilde afleveren, heb ik besloten om dan maar iets later met de review te komen.

Voor de mensen die het niet over hun hart kon verkrijgen om het spel voor acht euro te kopen, gaat deze review waarschijnlijk het verschil maken tussen het wel, of niet kopen van het spel. En vandaar eerst nog even een waarschuwing:  Voordat jullie werkelijk gaan beginnen aan het lezen van deze review moet ik er echt even bij vertellen dat ik verder geen belang heb bij de verkoop van dit spel. Waarom ik het nodig vond om dit te vertellen, merken jullie vanzelf wel. Nu dit inleidende verhaaltje gehad hebben lijkt het mij tijd worden om te beginnen met de werkelijke review.

Het welkom scherm

Wanneer SimCity opstart word je verwelkomd door een overzichtelijk en duidelijk toegankelijk menu. Door middel van de vier knoppen die hier vindt, stelt men je instaat om aan de slag te gaan met SimCity. De grootte van de knoppen, en alle andere knopen die je het hele spel tegenkomt, zijn groot genoeg om te bedienen met je vingers, ook wanneer deze groter zijn dan gemiddeld. Ook de instelling van SimCity zien er duidelijk en overzichtelijk uit.

</p>

De besturing van het spel

De besturing van het spel is te vergelijken met hoe je Google maps bestuurd. Wanneer je je vingers naar elkaar toe brengt, zoom je in, en om uit te zoomen doe je precies het tegenovergestelde. Door het scherm aan te raken en te slepen beweeg je over de map. Door te klikken op het scherm kun je ook met voor ingestelde niveaus in zoomen. Het plaatsen van een object is prima te doen, maar het plaatsen van grote stukken (zones) kan soms vrij lastig zijn. Zo kwam het nogal eens voor dat ik bezig was met het bouwen van een weg, ik het beeld wou verslepen, maar waardoor er dan een weg gebouwd werd. Hoewel dit natuurlijk ook een kwestie van gewenning is kan dit in het begin erg frustrerend werken.

</p>

Geen goedkope ripoff

Wat je ook denk, SimCity is alles behalve een ‘lite’ versie van het originele pc spel. Je zou het eerder kunnen zien als een port van een pc game naar een console game. Zoals dit ook wel vaker gebeurd met spellen voor de Xbox, Playstation en Wii. De mogelijkheden die je hebt is dit spel, zijn precies het zelfde zoals je ze ook bij de pc tegenhanger had, SimCity 2000. Ook de graphics zijn hier mee te vergelijken.

De tutorial

Wanneer het spel voor het eerst speelt is het toch echt aan te raden om te beginnen met de tutorial. Hoewel de tutorial niet meer dan de absolute basis uitlegt, zorgt het er wel voor dat je in de gaten krijgt hoe het spel werkt. Voor de mensen die, net zoals mij, liever zelf uitzoeken hoe iets werkt, ik vind het toch handig om de tutorial te volgen. Er blijft nog meer dan genoeg over om zelf te ontdekken, en het brengt je wat sneller aan het spelen.

</p>

Het werkelijke spel

Wanneer je dan eindelijk klaar bent met de tutorial is het tijd om te beginnen met het opbouwen van je eigen spel. Na het invoeren van je eigen naam, de naam van je stad, het selecteren van een moeilijkheid graad en het kiezen van je map, ben je klaar om te beginnen met het indelen van je stad. Vanwege het ontbreken van een muis, duurt het toch net iets langer voor je een mooi begin stadje hebt.

Hierdoor is het des te irritanter wanneer blijkt dat je het toch niet helemaal goed hebt gedaan, en je alles overnieuw moet doen. En net als bij de pc versie zul je dit toch verschillende  keren tegen gaan komen in dit spel. Hoewel je het spel op drie verschillende niveaus kan instellen, blijft het lastig om echt een stad neer te zetten die winst maakt. Zo is het mij nu, naar ruim 8 uur gaming tijd gelukt om mijn stad zo te maken dat er een leuk bedrag overblijft op de balans. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik een paar keer mijn eigen stad heb verwoest, gewoon omdat ik het saai vond worden, en dankzij de auto save functie, was mijn oude, goed lopende stad, weg.

Waar ik gelukkig geen last van heb gehad is crashes. Hoewel de lijst met mensen die hier over klagen in de App Store nog steeds groeiende is, heb ik het spel rustig voor 5 uur achter elkaar kunnen spelen. Hoewel dankzij de auto save functie je nooit je stad zou mogen verliezen, kan ik me toch voorstellen dat je het redelijk vervelend zou kunnen vinden wanneer je spel de hele tijd crashed.

</p>

Geluid

De sfeer van een spel, kan het hele spel naar een hoger niveau tillen, of als een baksteen naar beneden gooien. Het geluid van SimCity doet geen van beide. De geluid effecten zijn goed, en ook de muziek ondersteunt het spel prima, alleen het blinkt er niet echt uit. Zo valt het, vanwege de lange gameplay van het spel, op dat het muziekje wat je hoort de hele tijd herhaald word. Er zitten we wat verschillende geluidjes in, maar dat is bij lange na niet genoeg om 3 uur gameplay te dekken.

Graphics:

De graphics zijn in de meeste gevallen goed, maar naarmate je dicht inzoomt op je stad, gaan dingen er een beetje onduidelijk en ongeraffineerd uitzien. Maar het is gelukkig niet erg storend, en wanneer je zorgt dat je niet te ver inzoomt heb je nergens last van.

</p>

Conclusie

Het is moeilijk voor te stellen dat er mensen bestaan die nog nooit SimCity gespeeld hebben. Deze gameserie is een van de meest legendarische simulatie games ooit uitgebracht op de pc. Als je een fan bent  van de serie, zul je je zeker vermaken met deze game. Maar ook wanneer je opzoek bent naar een nieuw spel voor de iPhone zal SimCity je zeker niet teleur stellen.

Vanwege de lange gameplay tijd, en de geweldige uitwerking van EA Game, krijgt dit spel van mij een 9 uit de 10. Wanneer ze iets meer tijd hadden besteed aan de graphics en het geluid had ik ze een 10 gegeven, maar aangezien er daarin toch wat puntjes waren waar ik me aan ergerde, krijgen ze een 9.

• Zeer goeie review, ik zelf ben ook zeer goed te spreken over Sim City, alleen het geluid vind ik ook beetje tegenvallen.

Verder was het me nog genees opgevallen dat als je zo ver inzoomde dat de graphics dan zo slecht werden en heb der toch al meer dan 10 uur aan opzitten 😛

• Niek