Review: Amateur Surgeon Christmas Edition

Om nog even in de kerststemming te blijven volgt hier een review van de kersteditie van Amateur Surgeon. Zoals de naam het al verraadt is het een kersteditie van de game Amateur Surgeon. Je opereert met diverse hulpmiddelen in een cartoonachtige weergave een aantal personen, met de nodige bloed en geluiden.

Red kerst

Er zit een nogal aparte verhaallijn in de game; je zit in een vliegtuig en opeens komt er “iets raars” op je af. Wanneer je vliegtuig crasht zie je een elf liggen, deze moet je opereren. Nadat deze weer op been is, verwijt hij je veel dingen. Dan pas wordt het duidelijk dat je de kerstman hebt aangereden met je vliegtuig! Om kerst te redden moet je zijn 4 handlangers (inclusief elf) weer “tot leven wekken”. Wanneer je het niet lukt om de een of andere reden (patiënt dood omdat hart niet klopt, tijd is op etc.) dan krijg je een scherm met een boos mannetje en een kerstkaart die aangeeft dat er geen kerst meer is dit jaar….
amateur surgeon kerst

Interface

De interface van de game is cartoon en kent mooie illustraties. Het is erg duidelijk afgebeeld en de kwaliteit is erg hoog, geen rare pixels. Ook aan de bijbehorende effecten is gedacht; wanneer je ergens in snijdt komt er ook bloed te voorschijn. Je instrumenten staan aan de zijkanten van het scherm, de statusbar van je patiënt rechtsboven en de overige knoppen onderaan. Het ziet er niet druk uit en je hebt ruimte genoeg om je op je patiënt te concentreren.
interface

Gameplay

Hoe is het nou, om iemand te opereren op een scherm van een iPhone? Amateur Surgeon heeft een goede gameplay waardoor je bijna nergens in de knel komt. Er wordt alleen maar gebruik gemaakt van de touchfunctie en om preciezer te werken kan je inzoomen en uitzoomen. Soms is het scherm te klein en je kan ook niet meer inzoomen, hierdoor wordt het priegelwerk. De reactiesnelheid van het spel is soms traag en dat kan fataal zijn voor het leven van je patiënt! Niet elk level kan je dus in één keer uitspelen, de nieuwe handelingen vergen wat oefening.
gameplay

Kerstsfeer

Het is een kersteditie en de kerstsfeer zit er erg in. Om te beginnen is het achtergrondmuziekje lekker kerstachtig én opereer je de kerstman en zijn verwanten. Soms voel je zelfs even mee en voel je je wel schuldig als die verdrietige kerstkaart weer in beeld komt omdat je niet goed hebt geopereerd.
Maar vrolijk wordt je er niet van, op het eind na.
kerstsfeer

Geslaagd?

Een grote Ja, de game is erg geslaagd. Er zitten maar 5 levels in, logisch omdat het gratis is. Het verschilt ook wat van de originele game qua operatie-instrumenten, maar de kerstsfeer zit er erg in. Geen irritante banners verschijnen, maar wel een minpunt: door deze game ben je erg benieuwd naar het origineel!
geslaagd

Info
Prijs: Gratis