Oggl: betaalde Instagram-concurrent van Hipstamatic
Wouter Nijsen

Instagram-concurrent Hipstamatic heeft zaterdag Oggl gelanceerd, een sociaal netwerk voor het delen van foto’s waar je pas volledig gebruik van kunt maken na betaling. De dienst is momenteel alleen te gebruiken als je een uitnodiging hebt weten te bemachtigen.

Zodra je de Oggl-app downloadt, krijg je momenteel enkel de mogelijkheid om een uitnodiging aan te vragen. Voor de website van de nieuwe sociale fotodienst geldt hetzelfde. Daarna is het enkele dagen wachten. Hipstamatic wil Oggl een succes maken door het exclusiever te maken dan bijvoorbeeld Instagram. Alleen de mooist bewerkte foto’s horen op Oggl thuis.

Oggl bevat, net als Hipstamatic, veel verschillende filters en lenzen om je foto’s mee te bewerken. Niet-betalende gebruikers kunnen slechts gebruikmaken van vijf bewerkingsmogelijkheden: een voor eten, landschappen, portretten en een voor nachtlicht en zonsondergang. Met het betalen van 2,69 euro per kwartaal of 8,99 euro per jaar krijg je echter alles wat er is. Bij Hipstamatic gingen die in-app-aankopen nog per stuk.

Zelfs op Instagram te delen

Gemaakte foto’s kun je in je eigen collectie naast door jou gekozen foto’s plaatsen, en de fotodienst heeft ook zijn eigen curatoren die de beste foto’s in speciale feeds plaatsen. Het is eveneens mogelijk om je foto’s te delen op Facebook, Flickr, Foursquare, Tumblr, Twitter en zelfs Instagram.

Het is natuurlijk nog de vraag in hoeverre Hipstamatic met zijn nieuwe dienst tegen de meer dan 100 miljoen gebruikers van Instagram kan opboksen. Hipstamatic is namelijk op circa 4 miljoen gebruikers blijven steken.

[app 640339204][appimg 640339204]

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.