Instagram reclame vanaf komende week uitgerold in VS
Roel van Hout

Instagram, een gratis en reclame-vrije app, valt helaas ten prooi aan het verdienmodel van Facebook: vanaf komende week wordt begonnen met Instagram reclame.

De ontwikkelaars van Instagram plaatsten een voorbeeldpost van hoe dat er voor de gebruikers uit gaat zien. Zoals op bijgaande afbeelding te zien is, is dat inderdaad dwars door je feed heen – al zou je deze afbeelding, omdat ie zo goed is qua compositie, nog aan kunnen zien voor iets wat een medegebruiker heeft geschoten.

Instagram reclameHet is te hopen dat er wel een soort van kwaliteitscontrole op reclames plaatsvindt, zodat wat je te zien krijgt niet enorm uit de toon valt bij de look & feel van Instagram. Dat is wel de insteek, blijkt uit de tekst bij de foto:

We want ads to be creative and engaging, so were starting with just a handful of brands that are already great members of the Instagram community.

Gelukkig zijn reclames ook weg te klikken:

If you see an ad that doesnt interest you, you can tap the below it to hide it and provide feedback about what you didnt like. This will help us show you more interesting ads in the future.

Instagram reclame gevolg van overname door Facebook

Eerlijk is eerlijk, het lag ook wel in de lijn der verwachting dat Instagram reclame zou gaan invoeren. Het bedrijf is daar, gezien het feit dat de overname door Facebook al ruim een jaar geleden plaatsvond, nog betrekkelijk laat mee.

De reclame komt vanaf volgende week in feeds van Amerikaanse Instagrammers, maar er is nog geen zicht op wanneer we ze in Nederland kunnen verwachten.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.