Nieuwsberichten en artikelen van bepaalde websites zijn vanaf nu binnen de Facebook-app te lezen. Dat heeft meerdere voordelen.
Lees verder na de advertentie.
Facebook Instant Articles
Facebook is begonnen met de uitrol van Instant Articles. Dit maakt het voor uitgevers mogelijk om artikelen volledig op Facebook te delen. Ze worden dan binnen de reguliere app geopend, waardoor gebruikers niet eerst naar een andere website gebracht worden.
Dat heeft meerdere voordelen. Ten eerste komt het ten goede aan de snelheid. Volgens Facebook duurt het normaal gesproken acht seconden om artikelen van een andere website in te laden, waarmee het het langzaamste content-type op Facebook is. Met Instant Articles moet het tien keer zo snel gaan.
Daarnaast worden artikelen mooier gepresenteerd binnen Facebook. Door je telefoon te draaien kun je foto’s op een groter formaat bekijken op de volledige breedte van het scherm. Als je door verhalen scrollt, beginnen autoplay-video’s direct. Daarnaast is het mogelijk voor uitgevers om interactieve kaarten en audio toe te voegen.
Belangrijke media aan boord
Facebook heeft al grote partijen overtuigd van Instant Articles. Zo zijn artikelen van The New York Times, NBC, BuzzFeed, National Geographic en The Atlantic te lezen in Amerika. In Europa doen onder meer BBC News, The Guardian en Bild mee. Deze media krijgen inzicht in de statistieken. Als de sites eigen adverteerders hebben, krijgen ze gewoon 100 procent van de omzet, dus ze hebben niets te verliezen. Is er geen adverteerder, dan ‘krijgen’ sites deze van Facebook, in ruil voor 30 procent van de omzet.
Verder heeft het voor gebruikers aantrekkelijker worden om meer tijd door te brengen in de Facebook-app, iets waar Facebook natuurlijk op hoopt.
Facebook Instant Articles komt eerst beschikbaar op iOS en wordt in de komende maanden getest. Het is niet duidelijk wanneer iedereen de functie kan gebruiken.