Waarom deze 3 apps van Facebook kansloos waren
Rutger Otto

Facebook sluit zijn Creative Labs-afdeling. Deze was onder meer verantwoordelijk voor apps zoals Slingshot, die het op moest nemen tegen Snapchat, maar faalde.

Het initiatief van Facebook om meer experimentele apps te ontwikkelen is ten einde gekomen. CNET meldt dat Creative Labs is gesloten, de afdeling die verantwoordelijk was voor de wat kleinere apps van Facebook: Slingshot, Rooms en Riff. Het bedrijf zegt door te gaan met experimenteren, maar niet meer in een aparte afdeling.

Creative Labs bestond twee jaar en vond vaak inspiratie in hackatons die Facebook organiseerde. Tijdens zulke sessies werken ontwikkelaars bijvoorbeeld een volle dag samen om prototypes te maken van nieuwe apps of diensten. Creative Labs lanceerde tijdens zijn korte bestaan een paar apps die niet aan wilde slaan. We zetten de belangrijkste drie hieronder op een rij. Allemaal zijn ze nu uit de App Store verwijderd.

Slingshot

Met Slingshot had Facebook grootse plannen. Dit moest dé app worden om de concurrentie met Snapchat aan te gaan. In Slingshot konden gebruikers mensen volgen zoals op Twitter of Instagram, en na een tijdje verdwenen de foto’s ook weer. Verder waren er feeds die leken op Verhalen van Snapchat. Er werd zelfs nog een tweede versie van Slingshot uitgebracht, maar dat mocht niet baten. De app wist niet genoeg gebruikers van Snapchat af te snoepen om er een succes van te maken. Facebook zal er stiekem een beetje van balen, want het bedrijf probeerde Snapchat al eens op te kopen. Dat bod van 3 miljard dollar werd door Snapchat-oprichter Evan Spiegel weggewuifd.

slingshot-app

Rooms

Eind vorig jaar bracht Facebook de app Rooms uit. De bedoeling daarvan was dat gebruikers anoniem met elkaar konden praten in chatrooms waar onderwerpen centraal stonden. Gebruikers konden zo’n kamer alleen betreden als ze een bepaalde QR-code scanden. Je kon een chatroom zelf aanmaken en die modereren. Misschien was het uitnodigingssysteem iets te omslachtig om echt aan te slaan, maar ook Rooms kwam niet echt van de grond.

Riff

Riff werd dit jaar in april uitgebracht. Met de app was het mogelijk om gezamenlijk video’s te maken. Gebruikers konden filmpjes van maximaal 20 seconden opnemen, waarna iemand anders er een eigen video achter plakte. Op die manier was het mogelijk een langere video op te nemen. Klachten over de app waren wel dat het een duidelijke 1.0-versie was, waardoor niet alles zo goed werkte.
riff

Experiment

De apps van Creative Labs waren echt uitgewerkt als experimenten. Niet voor niks lag de basis in hackatons. Dat de meeste van de apps al tijden niet geüpdatet waren, zegt wellicht genoeg over de populariteit ervan. Misschien maakt dat ook al duidelijk hoe serieus Facebook ze nam, zeker nu het bedrijf er zonder pardon de stekker uit trekt.

Facebook wil overigens niet stoppen met experimenteren met nieuwe apps. Dat gebeurt bijvoorbeeld al met apps als Hyperlapse of Layout voor Instagram (dat in handen is van Facebook). Daarnaast zegt het bedrijf wel lessen getrokken te hebben uit de nu verwijderde apps. “Sinds de lancering van Slingshot, Riff en Rooms zijn er elementen van die apps in de Facebook-app voor iOS en Android terechtgekomen”, laat een woordvoerder weten.

Het is wel jammer voor mensen die de apps nog graag gebruikten, maar Facebook behandelde ze nooit zoals volwaardige apps. En door kleinere apps uit te brengen, kon Facebook precies testen wat wel en niet goed werkte bij gebruikers.

Lees meer over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.